РІШЕННЯ №29/40 Про затвердження Програми психологічної корекційної роботи з підлітками з девіантною поведінкою та їх батьків.
ОВАДНІВСЬКА СІЛЬСЬКА РАДА
ХХIХ сесія VIII скликання
РІШЕННЯ
24.11. 2023 с. Овадне № 29/40
Про затвердження Програми психологічної
корекційної роботи з підлітками з
девіантною поведінкою та їх батьків
Відповідно до статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», з метою формування навичок соціально-прийнятної поведінки підлітків через усвідомлення своїх емоцій, збагачення їх палітри та зниження рівня агресивності, сільська рада
ВИРІШИЛА :
1. Затвердити Програму психологічної корекційної роботи з підлітками з девіантною поведінкою та їх батьків згідно з додатком.
2. Визначити психолога ЦНСП Оваднівської сільської ради відповідальним виконавцем реалізації Програми психологічної корекційної роботи з підлітками з девіантною поведінкою та їх батьків.
3. Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну комісію з гуманітарних питань, з питань прав людини, законності, депутатської діяльності, етики, регламенту і здійснення контролю за дотриманням вимог діючого законодавства щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів.
Голова Сергій ПАНАСЕВИЧ
Сочин Анна
рішенням
Оваднівської сільської ради
восьмого скликання
від 24.11.2023 року №29/40
ПРОГРАМА ПСИХОЛОГІЧНОЇ КОРЕКЦІЙНОЇ РОБОТИ З ПІДЛІТКАМИ З ДЕВІАНТНОЮ ПОВЕДІНКОЮ ТА ЇХ БАТЬКАМИ
Мета програми: формування навичок соціально-прийнятної поведінки підлітків через усвідомлення своїх емоцій, збагачення їх палітри та зниження рівня агресивності.
Головні завдання:
● пробудити інтерес підлітків до себе, свого внутрішнього світу;
● активізувати процеси усвідомлення, навчити керувати своїми емоціями і поведінкою;
● підвищити рівень впевненості підлітків у собі, формувати їх адекватну самооцінку;
● формувати взаєморозуміння й взаємоповагу до прав і потреб один одного;
● знизити рівень агресивності й тривожності;
● розвивати рефлексію, почуття відповідальності за результати своїх дій, виховання волі;
● сприяти набуттю підлітками навичок конструктивного спілкування.
Принципи програми. В основу даної програми покладені наступні психологічні принципи:
а) особистісна орієнтованість – спрямованість пропонованого матеріалу на особистісні якості підлітка;
б) проблемність запропонованих завдань – постановка завдань проблемного характеру, орієнтованих на актуалізацію знань і досвіду учасників;
в) рефлексивна спрямованість завдань – осмислення, аналіз учасниками свого досвіду, переживань;
г) системність – формування і включення нових умінь і навичок у діяльність;
д) комплексність – включення в корекційну програму різноманітних методів, спрямованих на усвідомлення і збільшення позитивних сторін особистості та виправлення девіантної поведінки особистості.
Враховуючи вікові особливості підлітків і рекомендовані технології роботи з ними, у програмі передбачено використання наступних методів:
● методи перебудови мотиваційної сфери і самосвідомості: об’єктивне переосмислення своїх достоїнств і недоліків, переорієнтація самосвідомості, переконання, прогнозування негативної поведінки;
● методи попередження негативної і стимулювання позитивної поведінки: усвідомлення переваг конструктивної поведінки, формування позитивної перспективи, заохочення; відпрацювання на рівні рефлексів конструктивних навичок позбуття агресії.
● методи перебудови життєвого досвіду: обмеження, перенавчання, переключення, регламентація способу життя, цілепокладання.
Опис вимог до спеціаліста, який впроваджує програму
Вести заняття програми повинен практичний психолог, який має професійну підготовку, володіє теоретичними знаннями з вікової та педагогічної психології і має практичний досвід взаємодії з підлітками.
Починаючи роботу над програмою, психологу необхідно усвідомити мету, завдання, етапи і методи її досягнення. Одним із важливих етапів є діагностичний блок, який представить конкретну картину особистісних особливостей кожного учня, що є важливим для проведення подальшої корекційної роботи. Основним методом діагностики для спеціаліста має залишатися спостереження, його психологічна інтуїція і варіативність мислення. Доречно ознайомитись із теоретичними напрацюваннями про види і причини девіантної поведінки та її прояви, з інформацією щодо сімейного виховання кожної дитини, яку можуть надати йому педагоги і самі батьки.
Доцільно провести попередню консультаційну роботу з батьками з метою вияснення сімейної атмосфери, налаштування батьків на самовдосконалення, на позитивний результат спільної роботи. Батьки мають бути проінформовані про передбачувану роботу − корекційні заняття з їх дітьми та необхідно отримати згоду на їх участь в зустрічах з психологом.
Оптимальна кількість учасників становить 10-12 чоловік. Парна кількість учасників бажана, тому що багато вправ виконуються в парах.
Опис вимог до матеріально-технічного оснащення закладу для реалізації програми. Необхідними матеріально-технічними умовами реалізації програми є окремий навчальний кабінет практичного психолога або інше приміщення площею не менше 16 кв. м з необхідними меблями (зручні, м’які стільці або крісла), відповідним освітленням, фліп-чартом, мультимедійною установкою, Інтернетом, окремою дошкою (стіною) для представлення і обговорення матеріалів групової роботи і канцелярським приладдям (аркуші паперу. А-3, А-4, кольорові олівці, фломастери, стікери та інше). В приміщенні мають бути столи для групової і індивідуальної роботи, зона для вільного пересування учасників занять, тощо.
Програма для підлітків складається з 17 занять. Частота зустрічей: 1-2 рази на тиждень. Тривалість корекційного заняття-тренінгу в середньому — 50-60 хвилин, тривалість корекційного курсу – 3 місяці.
Конкретність формування запланованих результатів. Передбачається, що в результаті роботи поведінка і емоції підлітків, в першу чергу девіантних, стануть більш керованими, усвідомленими, покращиться взаєморозуміння дітей і їх батьків, атмосфера в сім’ях різного типу гармонізується.
Перший рівень ефективності - психокорекція дасть стійкий психологопедагогічний ефект:
● підліток здатен до об’єктивної самооцінки, усвідомлення своїх почуттів і вчинків, емпатії;
● достатньо володіє навичками саморегуляції, особливо в емоційно значимих ситуаціях;
● набуває впевненості в своїх силах;
● вміє адекватно й рівноправно спілкуватися як з однолітками, так і з дорослими.
Другий рівень ефективності – методи й прийоми корекції дадуть у цілому позитивний ефект:
● підліток готовий до взаємодії й позитивно реагує на неї;
● у більшості випадків психологічно стійкий у складних ситуаціях;
● самооцінка має позитивну динаміку;
● здатен до запобігання і вирішення конфліктних ситуацій.
Третій рівень ефективності – слабкий психолого-педагогічний ефект:
● підліток не йде на співпрацю з психологом, батьками (негативне ставлення до психолого-педагогічного впливу);
● не готовий адекватно оцінювати себе й будувати життєвий сценарій;
● не здатен розірвати зв’язки з асоціальними елементами.
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН РОБОТИ З ПІДЛІТКАМИ З ДЕВІАНТНОЮ ПОВЕДІНКОЮ
І етап Діагностико-орієнтовний (4 год) |
Встановлення емоційного контакту, попередня індивідуальна діагностика підлітків, пробудження інтересу підлітків до самопізнання, до свого внутрішнього світу. |
Заняття 1 |
познайомити членів групи, створити доброзичливу атмосферу, обговорити правила роботи у групі |
Заняття 2 |
підвищити психологічну безпеку учасників групи, зняти напругу, психологічний дискомфорт. |
||
Заняття 3 |
розвивати самосвідомість, самопізнання, позитивне самосприйняття, визначити напрямки роботи щодо самовдосконалення. |
||
Заняття 4 |
формувати навички самоаналізу, визначити сильні та слабкі сторони особистості, актуалізувати особистісний потенціал учасників для подальшого самовдосконалення, саморозвитку |
||
ІІ етап Аналітичний (4 год) |
Створення атмосфери психологічного комфорту між учасниками групи, розвиток усвідомлення своїх емоцій та емоцій інших, вміння керувати своїми емоційними станами. |
Заняття 5 |
знайомство з емоціями та почуттями, навичками правильного визначення та контролю свого емоційного стану. |
Заняття 6 |
вправлятися в усвідомленні емоційних станів, навичках контролю тривожності та гніву, розвивати емпатію. |
||
Заняття 7 |
дати змогу показати свої страхи, неусвідомлену тривогу, вчитись бачити позитив в негативних ситуаціях. |
||
Заняття 8 |
усвідомити агресивні емоції та їх наслідки, визначити емоції інших людей. |
||
ІІІ етап Формуючий (7 год) |
Формування уміння оцінювати кризові ситуації і виділяти значущі критерії набуття навичок прийняття рішень, усвідомлення наслідків своєї поведінки, розвиток рефлексії, вправляння в конструктивному вирішенні конфліктів. |
Заняття 9 |
заглиблення у світ особистісних емоцій, їх усвідомлення та контроль. |
Заняття 10 |
розвивати вміння адекватно виражати свої емоції, вчити учнів аналізувати свою агресивну поведінку, формувати вміння домовлятися з іншими. |
||
Заняття 11 |
формувати вміння контролювати свої негативні емоційні стани, усвідомлювати наслідки своїх вчинків. |
||
Заняття 12 |
формувати позитивні установки до загальноприйнятих норм поведінки, відповідальність за свою поведінку, спонукання підлітків до пошуку конструктивних шляхів виходу із конфліктних ситуацій; підведення їх до думки, що такий вихід є завжди. |
||
Заняття 13 |
відпрацювання навичок ефективного спілкування, встановлення ефективних контактів з оточуючими. |
||
Заняття 14 |
розвиток навичок прийняття колективного рішення, навичок креативного мислення і прогнозування ситуацій, вибудовування психологічного захисту у випадках недосягнення очікуваного. |
||
Заняття 15 |
розвиток здібностей об'єктивного підходу до ситуацій вибору, навичок самовизначення і самопланування діяльності, вмінь узгоджувати свої дії з іншими, приймати колективні рішення. |
||
ІV етап Закріплюючий (2 год) |
Закріплення набутих навичок ефективного емоційного реагування, ефективного спілкування та конструктивної поведінки в емоційно значимих життєвих ситуаціях. |
Заняття 16 |
отримати навички цілепокладання та побачити можливості досягнення своєї мети. |
Заняття 17 |
підведення підсумків роботи групи та досягнень кожного учасника зокрема. |
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН РОБОТИ З БАТЬКАМИ
Просвітницько-орієнтовний етап |
Зустріч 1 |
1 год |
Ознайомити батьків з віковими особливостями підлітків, гендерними й віковими проявами агресії, причинами її виникнення, вмотивувати на ефективну взаємодію з дітьми. |
Основний етап |
Зустріч 2 |
1,5 год |
Виявлення стилю батьківського відношення до дитини, зниження рівня тривожності батьків й набуття впевненості в собі. |
Зустріч 3 |
1 год |
Виявити ролі батьків та вплив родини на формування девіантної поведінки підлітків, наштовхнути на переосмислення ролі та позиції батьків при вихованні дітей. |
|
Зустріч 4 |
1,5 год |
Визначити методи виходу з конфліктних ситуацій, формувати готовність обговорювати спірні питання в родині. |
|
Зустріч 5 |
1,5 год |
Вправляння батьків в адекватних способах спілкування з дитиною. |
|
Заключний етап |
Зустріч 6 |
1,5 год |
Закріплення ефективного стилю взаємодії батьків і дітей. |